بهترین و محبوب ترین سوغات غرب ایران
نوشته شده توسط : gheirati

از آن جایی که هر ملت دارای فرهنگی متفاوت و خاص است، کشور ماهم عرف خود را برای هرموقعیتی تعیین کرده است. با سفر به هر نقطه از ایران می توان سوغات منحصر به فرد همان شهر را خریداری کنید. یکی از بهترین تجربه های هر سفر، خرید کردن است. خرید سوغات برای دوستان و آشنایان علاوه بر یاد کردن آن ها، موجب می شود تا با رسم و رسوم نقاط مختلف کشور نیز آشنا شوید و اطلاعات زیادی را در مورد آن ها به دست آورید. در این مقاله وبلاگ های هتل قصد دارد اطلاعاتی در مورد سوغات و صنایع دستی غرب کشور برای شما ارائه دهد.

آذربایجان شرقی، تبریز

شهر تبریز یکی از شهرهایی است که علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان، سوغات بسیار زیادی هم دارد. از جمله سوغات این شهر می توان به شیرینی های لذیذی مانند شیرینی‌ قرابیه، نوقا، ریس و قند پنیری اشاره کرد که با دستان زنان هنرمند و خوش سلیقه تبریزی آماده می شود.

همچنین این شهر به دلیل آب و هوای کوهستانی که دارد، انواع گیاهان و محصولات کشاورزی را دارا می باشد. از دیگر سوغات معروف این شهر که هر مسافر می تواند آن را به راحتی تهیه کند، فرش عصاره هنر ایرانیان است. این فرش که یکی ار محصولات این شهر است، با تلاش فراوان زنان و دختران این خطه از کشوربافته می شود. آثار معرق، منبت، کفش چرم از دیگر سوغات این شهر به حساب می آیند.

آذربایجان غربی، ارومیه

 خاک حاصلخیز و طبیعت غنی استان آذربایجان غربی باعث شده است که این استان دارای سوغاتی های بسیار و متنوع  باشد. از معروف ترین سوغات این شهر می توان از نقل های خوشمزه آن نام برد که انواع مختلفی مانند نقل زعفرانی، گل محمدی، بید مشکی و... دارد.

همچنین شیرینی های خوشمزه ای مانند سوجوق و نان سنتی و صنایع دستی چوبی و فرش برخی از سوغات این استان به شمار می روند.

اردبیل

اگر به شهر اردبیل سفر می کنید پیشنهاد ما این است حتما عسل آن را تهیه کنید. در این شهر هم مانند دیگر شهر های ایران شیرینی های بسیاری مانند حلوای زنجبیلی، قچکورگی و حلوای سفید و سیاه نیز تهیه می شود. از دیگر سوغات آن می توان به نان برنجی خلخال اشاره کرد. لباس های سنتی و ظروف مسی و نقاشی روی چرم از صنایع دستی این شهر به شمار می روند که می توانید با سفر به اردبیل آن ها را به عنوان سوغات برای عزیزانتان خریداری کنید.

اصفهان

استان اصفهان یکی از شهر هایی است که افرادی که به تاریخ و هنر علاقه دارند را به خود جذب می کند. این استان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی که دارد، دارای سوغات متنوعی هم می باشد. شما با سفر به این استان می توانید معروف ترین سوغات را که گز می باشد و همچنین دیگر سوغاتی های خوردنی مانند پولکی، شیرینی کرکی، سوهان عسلی را خریداری کنید.

استان اصفهان علاوه بر سوغاتی های خوردنی، صنایع دستی فراوانی هم دارد که می تواند بهترین سوغاتی برای عزیزانتان باشد. مینا کاری، خاتم کاری و پارچه های قلم کار از دیگر سوغاتی است که در این استان می توان به راحتی تهیه کرد.

بوشهر

یکی از استان های دیدنی و زیبای جنوب کشور ایران، استان بوشهر می باشد. این شهر نیز با توجه به موقعیتی که دارد، دارای سوغاتی های فراوانی می باشد. از جمله ان سوغات می توان به انواع میگو و ماهی، خرما و خارک اشاره کرد. همچنین این استان صنایع دستی های فراوانی مانند حصیربافی، عبابافی را هم در کارنامه خود دارند.

شهر کرد

یکی از سوغاتی که هم در شهرکرد و هم در استان اصفهان پیدا می شود، گز می باشد. همچنین این استان دارای سوغات دیگری مانند بادام درختی، عسل و قره قوروت نیز می باشد. در  این شهر نیز صنایع دستی های ارزشمند و بسیاری همچون قالی، گلیم و گبه هم وجود دارد که می توانید با سفر به آن می توان بسیار راحت آن ها را تهیه کنید.

کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از استان های قدیمی در ایران است. آب و هوای معتدل این استان باعث شده است تا هوایی دلچسب و طبیعتی بی نظیر و همچنین دارای انواع غذا های محلی و صنایع دستی فوق العاده باشد.

چرم سازی: یکی از صنایع دستی پرطرفدار در این استان، تولید و ساخت چرم می باشد که از گذشته های دور بسیار رونق داشته است. همچنین از دیگر سوغاتی هایی که در زمینه صنایع دستی در کرمانشاه از آن استقبال می شود، می توان به چیغ بافی، گلیم بافی، نمد مالی، موج بافی، گیوه کشی، جاجیم بافی، قالی بافی و قلم زنی نیز اشاره کرد.

کرمانشاه علاوه بر صنایع دستی، سوغاتی های فراوان دیگری در زمینه خوراکی هم دارد. از جمله این سوغاتی ها می توان به شیرینی کاک اشاره کرد که در این شهر بسیار پرطرفدار و معروف است.

یکی دیگر از سوغاتی که می توان در این شهر خریداری کرد، نان خرمایی می باشد. این نوع نان را در هر قسمت از این شهر بروید می توانید به راحتی آن را تهیه کنید. از دیگر خوراکی های موجود در این استان نان برنجی می باشد که هم اکنون در لیست بهترین سوغات در کرمانشاه می باشد.

کردستان

گلیم، فرش، نمد، سجاده، آلات موسیقی، زیور آلات و... از جمله صنایعی می باشند که در استان کردستان تولید می شود. همچنین این استان دارای هنرمندانی می باشد که در تولید مصنوعات چوبی بسیار خلاق و ماهر می باشند. در زمینه خوراکی استان کردستان نیز سوغاتی های زیادی از جمله شیرینی کنجدی، سقز، بادام سوخته و برساق را دارد که می توانید با سفر به این استان آن را به راحتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

ایلام

کرک، ابریشم و گلیم از صنایعی می باشند که با دستان هنرمند و خوش سلیقه زنان ایلامی با طرح ها و نقش های متنوعی بافته می شود و هم اکنون جزء مهم ترین صنایع دستی این استان به شمار می رود. علاوه بر این موارد ایلام دارای صنایع دستی دیگری همانند جاجیم بافی، فرنجی مالی، قتره بافی، نمد مالی و گیوه بافی می باشد که می توان به عنوان سوغات آن ها را خریداری کرد.

روغن حیوانی، ترخینه، کره محلی، کنجد، عسل کوهی، کشک، سقز محلی، گردو، شیرنی کله کنجی، صمغ درخت بنه، میشخاص و شیرینی بژی برساق از جمله سوغاتی های محبوب این استان می باشند که برای مسافران بسیار جذاب بوده اند.





:: برچسب‌ها: سوغات ایران , سوغات و صنایع دستی غرب کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: